Kompetencje społeczne i rozwój emocjonalny małego dziecka

rozwoj_spoleczny_dzieci

Umiejętność radzenia sobie z własnymi uczuciami i uczuciami innych, rozumienie, pomaganie lub pocieszanie innych to ważne kamienie milowe w rozwoju emocjonalnym malucha. Pozytywne wczesne doświadczenia związane ze współczuciem, zrozumieniem, zaufaniem i wiarygodnością w związku z najbliższymi opiekunami są ważnymi warunkami wstępnymi, aby dzieci rozwijały się zdrowe społecznie i emocjonalnie oraz stawały się silnymi osobowościami.

kompetencje_spoleczne_dziecko

Kompetencje społeczne

Jak małe dzieci poznają i uczą się emocji

sk

Poznawanie i uczenie się emocji rozpoczyna się w pierwszych miesiącach życia. W następnych latach różne obszary kompetencji emocjonalnych i społecznych są dalej rozwijane, rozwijają się równolegle z innymi umiejętnościami, a także wszystkie wpływają na siebie nawzajem. Obejmuje to wyrażanie emocji za pomocą języka, gestów lub mimiki, poznawanie różnych emocji i ich wyzwalaczy, a także regulowanie własnych uczuć. Niemowlęta od początku wyrażają swoje emocje, ale początkowo bez języka. Niemniej jednak rodzice mogą łatwo stwierdzić, czy ich dziecko jest szczęśliwe, czy zdenerwowane. Jednocześnie dzieci rozumieją w pierwszych miesiącach życia, w jaki sposób otoczenie okazuje mu swoje uczucia. Widać to na przykład, kiedy na bardzo wczesnym etapie rozwoju rozpoznają uspokajający głos mamy. Gdy tylko język malucha rozwinie się w taki sposób, że możliwe jest również językowe wyrażanie emocji, repertuar komunikacji emocjonalnej staje się znacznie większy. Z biegiem czasu dziecko uczy się mówić o swoich uczuciach i nabywa umiejętności przewidywania emocjonalnych sytuacji i reakcji na nie - u siebie oraz innych.

Umiejętności społeczne leżą w naturze człowieka

sk1 

Trening umiejętności społecznych

Wszystkie dzieci łączy to, że rodzą się jako istoty społeczne, które szukają kontaktu z innymi ludźmi, odczuwają emocje, a także je dostrzegają i próbują zrozumieć. Malutkim dzieciom może być trudno sklasyfikować i przetworzyć złość, smutek, czy inne nieprzyjemne emocje. Dlatego ważne jest, aby ćwiczyć u dzieci umiejętności społeczne - wielokrotnie i w różnych sytuacjach i uczyć je, jak budować dobre relacje z innymi.

sk2 

Odgrywanie ról

Cennym polem doświadczania emocji przez dzieci jest odgrywanie ról lalkami. Odwzorowują wtedy swoje codzienne życie, naśladują zachowania dorosłych i umieszczają swoje uczucia w kontekście zabawy, rozwijając tym samym swoje umiejętności emocjonalne i społeczne. Dzieci mogą ćwiczyć swoje kompetencje społeczne również w zabawie pacynkami. Kacper, Czerwony Kapturek czy Wilk mogą opowiadać najzabawniejsze i najróżniejsze historie!

rozwoj_niemowlat

Prosimy wpisać ciąg liczbowy w następujące pole.

Pola oznaczone * są obowiązkowe.

 

Pasujące artykuły