Rozwój dwulatka - jak rozpoznać niepokojące sygnały?

Puzzle_nakladane_W_ogrodzie_1
  1. Jak wygląda rozwój społeczny dziecka 2-letniego?
  2. Jak wygląda komunikacja dwulatka?
  3. Co powinien umieć dwulatek?
  4. Co nie powinno Państwa niepokoić?
  5. Co jest sygnałem, że rozwój dziecka przebiega w niewłaściwy sposób?

Każdy rodzic wie, że dzieci rozwijają się w różnym tempie. Ważne jest jednak kontrolowanie ich postępów i sprawdzanie, czy są one adekwatne do aktualnego wieku. W ten sposób można uniknąć wielu komplikacji, stanowiących ogromną trudność dla pociechy w przyszłości. Jak powinien wyglądać prawidłowy rozwój 2-latka?
Zapraszamy Państwa do poznania niepokojących zachowań w przypadku tak małych dzieci oraz sprawdzenia, czy Państwa pociecha rozwija się prawidłowo.

W tym artykule poznają Państwo następujące treści:

  • jak powinien wyglądać rozwój społeczny 2-latka,
  • jak wygląda nauka w przypadku 2-letniego dziecka,
  • jak wygląda komunikacja dwulatka,
  • jakie sygnały nie są niepokojące,
  • co powinno zaniepokoić rodziców 2-letniego dziecka.

Jak wygląda rozwój społeczny dziecka 2-letniego?

Rozwój dziecka w wieku 2-lat powinien przebiegać w określony sposób. W tym wieku maluch prawdopodobnie nie ma zbyt rozbudowanych kontaktów z rówieśnikami, jednak warto obserwować, jak zachowuje się w ich towarzystwie. Może czuć się wycofany, jednak powinien wykazywać zainteresowanie tym, co dzieje się wokół niego. Dzieci w wieku 2 lat często obserwują otoczenie, rówieśników oraz swoich rodziców.

Dzieci w wieku 2 lat jeszcze nie potrafią zbyt dobrze komunikować swoich potrzeb, jednak zaczynają już powoli naśladować dorosłych czy inne maluchy. Mowa tu przede wszystkim o zachowaniach - zdarza się, że dwuletnia pociecha naśladuje płacz czy pisk innych osób znajdujących się w okolicy. Rzadko 2-latek dołącza do zabawy czy sam ją inicjuje, zwłaszcza gdy chodzi o grupę nieznanych rówieśników. Na to jeszcze przyjdzie czas - zazwyczaj w kolejnym roku życia maluch coraz częściej bawi się z dziećmi, dlatego to właśnie ten czas jest dobrym momentem na zapisanie go do przedszkola.

Jak wygląda komunikacja dwulatka?

Umiejętności dwulatka obejmują także sposób porozumiewania się z otoczeniem. Zwykle nie jest on zbyt mocno rozbudowany. Maluch powinien wykonywać polecenia, które rozumie i są mu dobrze znane. Zwykle dotyczą one wskazywania konkretnych obiektów, kojarzonych z bajek czy książeczek. Jeśli chodzi o kontakty interpersonalne, dwulatek powinien rozpoznawać osoby z jego bliskiego otoczenia - mowa tu zarówno o rodzinie, jak i ciociach czy wujkach często przychodzących w odwiedziny.

Dziecko w wieku 2 lat nie zawsze umie przekazać swoje potrzeby w formie słów. Zwykle składa dość proste zdania i komunikaty. Często są to wypowiedzi niepoprawne, a nawet niezawierające czasownika. W tym czasie dzieci zazwyczaj tworzą też własne słowa, nazywając nimi konkretne przedmioty, w tym ulubione zabawki. Dziecko dwuletnie może też powtarzać słowa, jakich używają dorośli czy inne osoby w jego otoczeniu. Zwykle maluch rozumie już większość wypowiedzi, ale nie zawsze jest w stanie odpowiednio na nie zareagować.

Zazwyczaj dzieci w wieku 2 lat potrafią wykonywać polecenia rodziców. Są to proste komunikaty, składające się z dwóch lub trzech słów. Maluch powinien przyjść do swojego rodzica po zawołaniu, a także podać określoną rzecz na jego prośbę.

Co powinien umieć dwulatek?

Jeśli chodzi o umiejętności poznawcze, wiek ten to dopiero początek rozwoju malucha. W tym czasie dziecko może już poznawać nazwy podstawowych przedmiotów, jednak wszystko zależy od rodziców. Jeśli zakupią Państwo maluchowi pomoce dydaktyczne wspierające naukę już w tak wczesnym wieku, prawdopodobnie sam będzie zdobywać wiedzę w trakcie zabawy. Niektórzy rodzice poświęcają również swój czas, by uczyć 2-latka pierwszych liter czy liczenia do 10. Z tego powodu niektóre dzieci będą umieć więcej niż inne, co w późniejszym czasie ułatwi im naukę i zdobywanie kolejnych umiejętności.

Wielu umiejętności dziecko uczy się przez zabawę. To zdecydowanie najlepsza forma nauki, ponieważ w ten sposób nie kojarzy ono jej bezpośrednio z obowiązkiem. Takie metody są wykorzystywane również w żłobkach i przedszkolach. Dzieci w trakcie dnia bawią się, ale w taki sposób, by zapamiętywać najważniejsze informacje.

Dwuletnie dzieci zazwyczaj potrafią:

  • wskazać nazwy owoców, warzyw i zwierząt, nawet jeśli jeszcze same nie mówią - wówczas to rodzic powinien wypowiadać słowo, a dziecko wskazywać na rysunek czy dany przedmiot,
  • dopasowywać proste puzzle i kształty,
  • rozpoznawać kolory,
  • trzymać ołówek lub kredkę w ręku i rysować nieprecyzyjne kształty.

Dziecko nie musi umieć wszystkich wymienionych czynności. Problem pojawia się jednak w sytuacji, gdy nie wykazuje ono chęci do nauki lub próby przekazania wiedzy w formie zabawy nie przynoszą efektów. Wówczas jest to wskazanie, że rozwój 2-latka nie przebiega w odpowiedni sposób.

Jakie słowa powinien znać 2-latek? Zazwyczaj są to określenia przedmiotów codziennego użytku, bliskich członków rodziny czy zwierząt. Dziecko może powtarzać wyrazy zasłyszane u dorosłych, dlatego niekiedy potrafi ono znacznie więcej. Wszelkie zabawy dla dwulatka powinny zawierać elementy wiedzy, jednak w dość małej dawce. Dobrze sprawdzają się pomoce dydaktyczne uczące podstawowych słów, co bez wątpienia ułatwi dziecku funkcjonowanie w przedszkolu w kolejnych latach.

Co nie powinno Państwa niepokoić?

Dziecko 2-letnie nie musi jeszcze zbyt dobrze okazywać swoich emocji czy dzielić się zabawkami. W tym wieku nie wykształciło ono w sobie umiejętności rozumienia własności, a także wspólnej zabawy. Jeśli maluch jest wycofany i nie chce spędzać czasu z rówieśnikami, trzeba uszanować taką decyzję. Chęć zabawy i jej samodzielne inicjowanie prawdopodobnie przyjdzie w kolejnych miesiącach jego życia, choć wszystko zależy od charakteru malucha.

To, co potrafi dwulatek, w dużej mierze zależy od starań jego rodziców i indywidualnych uwarunkowań. Częste zabawy z książeczkami uczącymi pierwszych słów zwykle przynoszą efekty i maluch zaczyna powoli oswajać się z najważniejszymi informacjami o otaczającym go świecie. Wiek 2 lat nie jest jednak momentem, w którym dziecko musi już umieć liczyć czy pisać pierwsze litery - na to przyjdzie jeszcze czas, zwłaszcza że jest to moment przed zapisaniem malucha do przedszkola, w którym przedszkolanki wiedzą, jak poprawnie wykorzystać zabawki dydaktyczne, by przekazać wiedzę maluchowi. Ważne, by maluch reagował na to, co dzieje się w jego otoczeniu, a także rozpoznawał podstawowe komunikaty i otaczających go ludzi. Jeśli tak jest, znajomość liter czy cyfr przyjdzie z czasem - m.in. właśnie w trakcie zajęć w przedszkolu czy żłobku.

Co jest sygnałem, że rozwój dziecka przebiega w niewłaściwy sposób?

Skoro wiedzą już Państwo, co umie dwulatek, warto zastanowić się nad wszelkimi zachowaniami, które odbiegają od normy. Każde dziecko rozwija się w nieco inny sposób, jednak trzeba mieć na uwadze, że istnieją pewne ramy określające standardowe zachowanie w tym wieku.

Jeśli widzą Państwo, że dziecko zupełnie nie naśladuje emocji grupy otaczających je osób oraz nie obserwuje otoczenia, warto skonsultować się ze specjalistą. Problemem jest również nierozpoznawanie osób bliskich, obniżony próg bólu czy niechęć do nowości. Niektóre dzieci w wieku 2 lat bujają się nadmiernie, zwłaszcza w czasie stresu. Zazwyczaj kilka takich objawów pojawia się w tym samym czasie - mogą one wskazywać na różnego rodzaju zaburzenia czy problemy związane z układem nerwowym. Z tego powodu takie obserwacje warto zgłaszać specjalistom. Na początku może być to pediatra. Taki lekarz skieruje rodziców z maluchem do kolejnych specjalistów, by wykonać pogłębione badania. Niepokojące zachowania 2-latka mogą bowiem świadczyć o poważnych chorobach, które nie miną wraz z wiekiem.

Czasami drobne problemy mogą wynikać z wolniejszego rozwoju malucha, a niekoniecznie z różnych komplikacji natury zdrowotnej. Z tego powodu tak ważne jest konsultowanie wszelkich nieprawidłowości odpowiednio wcześnie. Czasem może okazać się, że szybkie wykrycie problemu pozwoli na jego całkowite wyleczenie. Nauka stale się rozwija, dlatego wdrożona terapia pozwala na wykształcenie niektórych umiejętności nawet w przypadku poważnych zaburzeń.

Prosimy wpisać ciąg liczbowy w następujące pole.

Pola oznaczone * są obowiązkowe.